همه مقاله ها

تمیز کردن کابینت ام دی اف با روش‌های کاربردی (تمیز کردن کابینت MDF قهوه‌ای، مشکی و سفید)

تمیز کردن کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف (کابینت MDF) در ایران طرفداران بسیاری دارد. کابینت ها، یکی از مهمترین بخش ها برای نشان دادن سبک دکوراسیون داخلی خانه است و به همین دلیل، توجه بیشتری به طراحی آن ها نسبت به گذشته می شود؛ اما همه چیز طراحی نیست و باید به تمیزی و نگهداری هم توجه شود.

با این حال ممکن است در تمیز کردن این نوع کابینت کمی دچار تردید شوید. چرا که جنس ام دی اف نباید در تماس مستقیم با آب و رطوبت قرار گیرد و ممکن است ظاهر و زیبایی آن از بین برود. در این مقاله قصد داریم، ساده ترین روش های تمیز کردن کابینت و هر چیزی که به شما در این زمینه کمک می کند را گرد هم جمع می کنیم تا مشکل شما عزیزان حل شود.

اهمیت تمیز کردن کابینت ام دی اف

کابینت ها در زیبایی آشپزخانه و دکوراسیون داخلی شما نقش پر رنگی دارد و از این رو، اگر آن ها را تمیز نگه ندارید، ممکن است زیبایی و جلوه منزل شما از بین برود. از سویی دیگر، تمیز کردن کابینت کمی دشوار به نظر می رسد؛ چرا که علاوه بر گرد و غبار، چربی و دوده هم روی سطح کابینت قرار می گیرد و اگر سریعا تمیز نشوند، این کثیفی ها ماندگار می شوند و سختی کار، برایتان دو چندان می شود.

جنس ام دی اف به گونه ای است که به سادگی با چربی و دوده کثیف می شود. معمولا سطح این نوع کابینت ها، یک روکش مخصوص دارد تا در ارتباط با آب و رطوبت آسیب کمتری ببیند. هر چقدر در حفظ و نگهداری آن ها بیشتر رعایت کنید تا آن ها خیس نشوند، عمر طولانی تر دارند و زیبایی بیشتری هم خواهند داشت.

کابینت را به صورت روتین گردگیری کنید

بهترین و ساده ترین روش محافظت از کابینت ام دی اف و تمیز کردن آن، گردگیری به صورت روتین در یک مدت زمان کوتاه (مثلا هر هفته) است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، گرد و غبار و چربی روی کابینت ام دی اف، اگر دیر به دیر تمیز شود، ماندگار می شود و پاک کردن آن کار فوق العاده سختی است؛ لذا هفته ای یک بار آن را با یک دستمال نخی و تمیز گردگیری کنید.

از بین بردن لکه های چربی، با مایع ظرفشویی و آب

یکی از بهترین ترکیبات برای از بین بردن لکه های چربی و دوده از روی سطح کابینت ام دی اف، ترکیب مایع ظرفشویی و آب است. مایع ظرفشویی را در یک ظرف با آب ولرم بریزیر و آن ها را هم ترکیب کنید و سپس با یک اسفنج، شروع به پاک کردن چربی ها کنید. توجه کنید که قبلا از تماس اسفنج با سطح کابینت ام دی اف، حتما آب آن را بگیرید که به سطح کابینت شما آسیب نرساند.

در آخر، بهتر است که با یک دستمال نخی، رد رطوبت اسفنج را پاک کنید تا کاملا تمیز و شفاف شود.

از بین بردن گرد و غبار، با دستمال مرطوب

در صورتی که می خواهید گرد و غبار را از روی کابینت پاک کنید، از دستمال نخی که مرطوب شده یا دستمال مرطوب های موجود در بازار استفاده کنید.

فراموش نکنید که یک دستمال نخی خشک هم داشته باشید که رد رطوبت دستمال مرطوب را با آن خشک کنید. این نکته را هم بگوییم که از دستمال های نرم استفاده کنید که در سطح کابینت خراش ایجاد نشود.

ترکیب آب و سرکه برای درخشش کابینت سفید

در صورتی که کابینت ام دی اف سفید دارید و می خواهید سطح آن درخشان بماند، از ترکیب ساده آب و سرکه استفاده کنید. سرکه به درخشش کابینت سفید کمک می کند و دیگر نیازی به استفاده از ترکیبات و مواد شوینده شیمایی نیست. پیشنهاد می کنیم که پس از تمیز کردن کابینت ها، آن ها را با یک دستمال خشک کنید.

چگونه کابینت ام دی اف سفید را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کابینت ام دی اف با رنگ های تیره نسبت به رنگ های روشن آسان تر است؛ زیرا آلودگی و کثیفی بر روی کابینت آشپزخانه سفید بیشتر دیده می شود و تمیز کردن آن نیز کمی سخت تر است.

برای تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید، باید نصف فنجان ماده پاک کننده چند منظوره و سرکه سفید را با نصف لیوان آب در یک اسپری آبپاش ترکیب کرده، خوب هم بزنید و یک محلول یک دست تهیه کنید. بعد از اسپری کردن این محلول بر روی سطوح کابینت، با یک اسفنج نرم به صورت دایره ای خوب بکشید. در مرحله بعدی با یک دستمال نمدار، مواد پاک کننده را از روی کابینت پاک کنید و در آخر با یک دستمال خشک و بدون پرز رطوبت آن را کاملا گرفته و کابینت را خشک کنید.

برق انداختن کابینت ام دی اف

برای برق انداختن کابینت ام دی اف، می توان از مواد گوناگونی استفاده کرد که پرکاربردترین و موثرترین آن ها پولیش و واکس براق کننده است.

پولیش ها و واکس ها انواع گوناگونی را در بازار شامل می شوند که برای انتخاب بهترین آن ها باید یک سری اطلاعات داشته باشید مثل شکل و ظاهر آشپزخانه، میزان درخشش مد نظرتان.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از استفاده از پولیش ها یا واکس ها، حتما سطح کابینت را از گرد و غبار پاک کنید؛ زیرا باعث می شود تا کابینت های شما کثیف و کهنه به نظر برسد.

برای استفاده از پولیش ها هم حتما از یک دستمال نرم یا دستمال نانو استفاده کنید که سطح کابینت شما خش نیافتد. ابتدا هم از قسمت های کوچک شروع کنید و هنگام پولیش کاری، حتما از حرکات چرخشی استفاده کنید. فراموش نکنید که این کار را نباید با فشار زیاد انجام دهید.

پروسه واکس ها متفاوت است؛ زیرا باید مدت زمان طولانی تری روی سطح کابینت باقی بماند تا کاملا خشک شود.

چگونه لکه های سخت روی سطح کابینت را از بین ببریم؟

لکه های چربی بدترین نوع کثیفی روی کابینت ها است اما نگران نباشید؛ چون پاک کردن آن بسیار ساده است. شما با ترکیب آب و جوش شیرین می توانید خمیر جوش شیرین درست کنید و سپس آن را روی لکه کابینت بزنید. کمی صبر کنید تا کاملا خشک شود.

هنگامی که خمیر جوش شیرین، خشک شد، آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید؛ سپس رد رطوبت را هم مثل موارد قبلی، با دستمال نخی، خشک کنید. به همین راحتی، لکه های چربی را از بین بردید.

یک راه دیگر هم، استفاده از آمونیاک است که معجزه می کند. برای این کار، مقداری آمونیاک رقیق نشده را بر روی اسفنج بریزید و سپس دایره وار روی لکه ها بکشید و در آخر با دستمال، مواد را از روی کابینت پاک کنید و خشک کنید.

سایر روش های لکه گیری کابینت

اگر می خواهید به یک روش طبیعی لکه ها را از بین ببرید، پیشنهاد م یکنیم از لیمو استفاده کنید. یک یا چمد لیمو را با توجه به میزانی که نیاز دارید، آب گرفته و یا مقدار کمی آب مخلوط کنید و روی لکه ها بریزد. لیمو به واسطه حالت اسیدی که دارند، به خوبی مولکول های چربی را از هم باز می کند و در نهایت شما با یک دستمال نانو، ظربه آخر را می زنید و لکه ها را پاک می کنید.

اگر لیمو ندارید، می توانید چای کیسه ای را جایگزین آن کنید. این چای ها، دارای اسید تانیک هستند و همین اسید می تواند کار لیمو را تا حد زیادی انجام دهد. در این روش، دو عدد چای کیسه ای را در آب جوش قرار دهید و صبر کنید تا سرد شود؛ سوس با اسفنج و یا دستمال آغشته به محلول، کابینت را تمیز کنید.

نکاتی که برای تمیز کردن کابینت باید بدانید

آن چه که در بالا خواندید، مراحل انجام کار بود اما یک سری نکات هست که باید آن ها را بدانید که تیتر وار برایتان می نویسیم:

  • همانطور که گفته شد، حتما مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید تا رقیق یا اصلاحا ملایم شود
  • پارجه میکروفیبر، بهترین ابزار برای پاک کردن کابینت است. پارچه را با حرکات دایره ای روی کابینت بکشید
  • اگر لکه ها با پارچه نرفت، می توانید از یک مسواک نرم استفاده کنید
  • از برس های سفت و خشن به هیچ وجه استفاده نکنید
  • آب گرم، کثیفی ها و چربی ها را بهتر از آب سرد از بین می برد
  • استفاده از آب بیشتر به معنی تلاش بیشتر برای پاک کردن کابینت ام دی اف نیست
  • در حین تمیزی، به دستگیره ها، شیارها بیشتر توجه کنید و اهمال کاری نکنید
  • لولاهای در حتما به دقت بررسی کنید که خیس نباشد؛ خیس شدن لولا ها باعث زنگ زدگی می شود
  • خشک کردن تمام بخش های کابینت را فراموش نکنید
  • از شوینده های اسیدی و قلیایی قوی مثل شوینده حاوی الکل استفاده نکنید؛ زیرا سطح براق کابینت ام دی اف را از بین می برد
  • دستمال های آشپزخانه را هرگز بر روی دستگیره یا درب کابینت آویزان نکنید تا خشک شود
  • در حین کار با آمونیاک، استفاده از دستکش را فراموش نکنید تا به پوستتان آسیب وارد نکند
  • یادتان باشد که در حین تمیز کردن کابینت با محلول آمونیاک، هود را روشن کنید و پنجره ها را باز کنید تا هوا عوض شود؛ در غیر این صورت ممکن است مشکل تنفسی پیدا کنید
  • هرگز آمونیاک را با محلول های سفید کننده و دیگر پاک کننده ها ترکیب نکنید

چه زمانی باید برای پاک کردن کابینت ام دی اف اقدام کرد؟

برای هر کاری یک برنامه ریزی صحیح داشته باشید؛ تمیز کردن کابینت هم از این قاعده مستثنی نیست. حالا یک برنامه کلی برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم:

هفتگی

بهتر است هر هفته برای تمیز کردن کابینت ام دی اف خود یک برنامه منظم داشته باشید. هر زمان متوجه لکه ای شدید، آن را به روشی که در بالا نوشتیم تمیز کنید.

فصلی

سه یا چهار بار در سال، تمام محتویات درون کابینت را خالی کنید و آن ها تمیز کنید. کشوها، گوشه ها و هر نقطه ای را که ممکن است دیده نشود، تمیز کنید.

نگهداری درست از کابینت

تمیز کردن کابینت ها، یکی از مهمترین کارهایی است که برای مراقبت از آن ها باید انجام داد؛ چرا که در اثر انباشت آلودگی و گرد و غبار روی سطح کابینت، باکتری ها در آن رشد می کنند و روکش چوبی آن را از بین می برد و به مرور زمان، ام دی اف را خراب می کند.

در هنگام تمیز کردن، فراموش نکنید که تمام درزها را نیز پاک کنید و درون کابینت ها و کف آن را نیز جرم گیری کنید. همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، از مواد شوینده تایید شده، استفاده کنید و شوینده های خشن و دستمال های زبر را کنار بگذارید.

سعی کنید از نفوذ آب به درزهای کابینت جلوگیری کنید؛ زیرا آب و در کل رطوبت، محیط را برای رشد کپگ ها و قارچ ها آماده می کند که می توانند بافت کابینت را خراب کنند و به آن آسیب بزنند. شاید تا الان به این نکته توجه نکرده باشید اما هنگام پخت غذا، درب کابینت ها را باز نگذارید؛ چرا که بخار ناشی از پخت غذا وارد کابینت می شود و درون کابینت ها را مرطوب می کند.

در باز و بسته کردن درب کابینت ها بسیار دقت کنید و آن را بیش از حد باز نکنید. این کار، موجب خرابی تنظیم یا رگلاژ کابینت می شود و به لولاها آسیب می رساند. از تمیز بودن شیشه های روغن یا ترشیجات، مطمئن باشید تا در دراز مدت، لکه های دائم را پدید نیاورد.

جمع بندی

نظافت در هر قسمت خانه مخصوصا آشپزخانه حائز اهمیت است؛ در آشپزخانه به دلیل اینکه غذا پخته می شود و ظروف غذا در کابینت ها نگهداری می شود، باید بیش از نقاط دیگر به نظافتش حساس بود. یکی از کارهای مهم که در آشپزخانه باید به آن توجه شود، تمیز کردن کابینت ام دی اف است و در تمام طول این پست، راهکارهایی را بیان کردیم تا کابینت های تمیز و درخشانی داشته باشید.


قیمت کابینت MDF

به علت متغیر بودن قیمت ها در بازار ایران، برای دریافت آخرین و به روزترین قیمت کابینت ام دی اف، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. ما سعی می کنیم در کنار حفظ کیفیت بالا، همواره محصولاتمان را با قیمت خوب و رقابتی به مشتریان عزیزمان ارائه دهیم.

خرید کابینت MDF

اگر قصد خرید کابینت ام دی اف یا ثبت سفارش دارید، خواهشا با شماره ای که در سایت قرار دادیم، تماس بگیرید و اطلاعات و رنگ و نوع کابینت را بیان کنید تا سفارش شما ثبت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنیم که صفحه مربوط به کابینت ها + نمونه کارهای ما را ببینید.

همچنین اگر قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید و نیاز به دستگاه cnc دارید، سایت دیگر ما را که مربوط به خرید و فروش دستگاه های cnc است، مشاهده کنید.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
بازگشت به لیست