همه مقاله ها

سیلر و کیلر چیست؟ راهنمای جامع ۰ تا ۱۰۰

سیلر و کیلر

احتمالا اگر شما هم تجربه رنگ آمیزی چوب یا نرده چوبی را داشته باشید، از افراد زیادی در مورد سیلر و کیلر شنیده‌اید اما شاید ندانید که سیلر و کیلر چه هستند و چه تفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم، در خصوص این موضوعات صحبت کنیم. همچنین در ادامه به مهمترین سوالاتی که ممکن است با آن روبرو شوید، پاسخ خواهیم داد.

محصولات چوبی، پس از ساخته شدن در کارگاه‌های صنایع چوب و نجاری، باید در مقابل عوامل مخرب از جمله هوازدگی، رطوبت، ساییدگی و کثیف شدن مقاوم شوند. برای این منظور از رنگ‌های مختلف برای پوشش‌دهی سطح چوب، با توجه به شرایط قرارگیری آن در محیط استفاده می‌شود. یکی از پوشش‌های متداول جهت محافظت از محصولات چوبی، رنگ سیلر و کیلر است.

سیلر چیست؟

سیلر نوعی پرایمر به شمار می‌رود. پرایمرها موادی هستند که به خوبی به سطح لایه زیرین خود می‌چسبند و سطحی یکنواخت و بدون منفذی را برای اعمال پوشش نهایی ایجاد می‌کنند. پرایمرها قبل از رنگ‌آمیزی سطوح چوبی و دیوارها استفاده می‌شوند تا انواع درزهای موجود در سطح چوب را پوشش دهد. به زبان ساده‌تر، سیلر یک رنگ شفاف است که برای پر کردن منافذ چوب و جلوگیری از نفوذ رنگ به داخل چوب، به کار می‌رود.

طبیعی است که وقتی رنگ روی سطح چوب اعمال می‌شود، رطوبت و مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند به ساختار چوب نفوذ کند و تغییراتی را در آن ایجاد کند؛ سیلر مانع از این اتفاق می‌شود. در تولید سیلر از روغن، رنگ و پولیش استفاده می‌شود.

البته باید توجه کنید که نوع استفاده از سیلر، به جنس و بافت چوب بستگی دارد و برای استفاده از آن روی چوب‌های صاف و همواری مثل راش، می‌توان از پیستوله استفاده کرد.

تینر مناسب سیلر چیست؟

تینر مناسب برای مخلوط کردن با سیلر، تینر ۱۵ هزار است؛ البته این بستگی به نوع تینر و یا نوع سیلر هم دارد. برخی افراد، در فصل زمستان با توجه به سرد بودن هوا، از تینر ۲۰ هزار استفاده می‌کنند. تینر ۱۲ هزار یا ۱۰ هزار مناسب سیلر نیست و از کیفیت کار شما کم خواهد شد.

بهترین روش برای اجرای سیلر چیست؟

سیلر با کاردک، قلم مو، غلتک و پیستوله قابل اجرا است؛ اما شما نمی‌توانید از این ابزارها در هر جایی استفاده کنید. به همین دلیل، به نظر ما بهترین روش برای اجرای اصولی سیلر، پیستوله بادی است. اگر روی چوب، آستری جوهر استفاده کرده باشید، اجرای سیلر با قلم مو با غلتک موجب جدا شدن رنگ آستری از چوب خواهد شد.

سیلر با توجه به خاصیت برندگی بسیار بالای تینر ۱۵ هزار، رنگ زیرین را از بین می‌برد و به عبارتی می‌توان گفت بخش زیادی از رنگ آستری را پاک می‌کند. اگر قرار است چوب را به صورت خودرنگ، رنگ کنید و اگر از آستری استفاده نمی‌کنید، امکان اجرای سیلر با قلم مو را خواهید داشت.

زمان خشک شدن سیلر چند ساعت است؟

سیلر پس از اجرا، حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه برای خشک شدن سطحی زمان نیاز دارد که این زمان بستگی به دمای هوای کارگاه دارد. طبق تجربه، سیلر به ۴ الی ۸ ساعت زمان نیاز دارد تا بخارات آن تخلیه شود و چوب در بهترین حالت برای سنباده کاری قرار گیرد.

علت سفیدک زدن سیلر

در بعضی موارد مخصوصا در فصل زمستان، بعد از سیلر زدن، روی چوب سفیدک‌هایی دیده می‌شود که اندازه‌های متفاوتی دارند. اگر شما هم بعد از سیلر زدن، این لکه‌های سفید را می‌بینید، با استفاده از تینر با درجه حلالیت بالا می‌توانید مشکل را رفع کنید.

کیلر چیست؟

بعد از سنباده کاری سیلر، مرحله کیلر آغاز می‌شود. کیلر رنگ شفافی است که برای پوشش بعد از سیلر با قلم مو یا پیستوله روی چوب به کار برده می‌شود. کیلر هم مانند سیلر باید در چند مرحله به چوب زده شود و در آخر با سنباده پرداخت شود؛ البته در برخی موارد کیلر در آخرین مرحله رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. کیلر در دو نوع براق و مات موجود است. با تینر رقیق می‌شود و مانند سیلر در چند مرحله اجرا می‌شود.

کیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

در اصل کاربرد کیلر، براق کننده سطح چوب است. کیلر بسیار سخت و با دوام است. کیلر از رزین و الکل ساخته شده تا به عنوان یک پوشش منعطف روی سطح استفاده شود. معمولا از آن در صنایع مختلف مانند صنایع چوب و خودرو استفاده می‌شود.

برای سطح‌های کوچک می‌توانید از اسپری کیلر استفاده کنید. نسبت به سایر پوشش‌های نهایی در زمان کوتاه‌تری خشک می‌شود اما قابلیت شعله‌وری بیشتری دارد؛ البته کیلر را هم به تنهایی روی سطح چوب نزنید و حتما از قبل آن را با تینر فوری رقیق کنید.

دلیل استفاده از سیلر کیلر چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم توجه کنیم که عبارتند از:

پوشاندن درزهای روی سطوح

فرقی نمی‌کند که پروژه نقاشی، مربوط به یک ساختمان تازه ساز است یا قدیمی؛ به هر ترتیب روی سطوح، همواره ترک‌های ریز و درشتی وجود دارد. پوشاندن این منافذ، نقش مهمی در افزایش کیفیت رنگ‌آمیزی ساختمان دارد. با استفاده از سیلر می‌توان به راحتی این کار را انجام داد و سطحی آماده و یک دست برای آغاز رنگ آمیزی در اختیار داشت.

خاصیت چسبندگی بالا

خیلی اوقات می‌بینیم که چسبندگی بعضی از انواع رنگ‌ها به دیوار خیلی زیاد نیست. این مشکل می‌تواند دردسرهایی را در طول فرآیند رنگ‌آمیزی به دنبال داشته باشد. سیلر نه تنها به خوبی به دیوار می‌چسبد، بلکه باعث می‌شود که رنگ هم بهتر روی سطوح قرار بگیرد و مشکلی از این بابت ایجاد نشود.

ارتقای کیفیت رنگ

آیا امکان ترکیب سیلر و کیلر وجود دارد؟

تا اینجا، فهمیدیم که سیلر و کیلر چیست و چه کاربردی دارد. ممکن است، این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توان برای صرفه جویی در زمان، این ماده را با هم ترکیب کرد و سپس روی سطح مورد نظر اعمال کرد؟ در جواب باید بگوییم خیر. تجربه نشان داده است که ترکیب سیلر و کیلر به طور محسوسی کیفیت عملکرد هر دوی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین ترکیب این دو، مانع از آن می‌شود که منافذ موجود روی سطح چوب یا دیوار به خوبی پوشش داده شود.

حلال کیلر

کیلر رنگی شفاف بوده که به عنوان رنگ لایه آخر به همراه سیلر می‌شود و در دو نوع مات و براق وجود دارد. حلال کیلر، تینر فوری است. معمولا کیلر را با استفاده از پیستوله و قلم‌مو روی چوب می‌زنند.

تفاوت کیلر مات و براق چیست؟

ما به صورت کلی دو کیلر مات و براق داریم. همانطور که از اسمشان مشخص است، برای براق کردن و مات کردن سطوح مختلف مانند چوب استفاده می‌شود. شما می‌توانید بر اساس نیازتان کیلر را به صورت اسپری یا قوطی تهیه کنید و آن را روی سطح چوب بزنید. اگر کیلر مناسب را تهیه نکنید، ممکن است ضرر و زیان زیادی به شما وارد شود و مجبور شوید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

قیمت سیلر و قیمت کیلر

برندهای مختلفی در بازار موجود است که شما می‌توانید، هر کدام را خواستید، تهیه کنید اما این عامل باعث شده تا قیمت سیلر و کیلر نیز متفاوت باشد. هر متر مربع از حدود ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان، بسته به نوع کار و سطح آن متغیر است.

آیا می‌توان از سیلر و کیلر فضاهای بیرونی نیز استفاده کرد؟

عده‌ای گمان می‌کنند که صرفا برای رنگ کردن سطح موجود در فضاهای بسته می‌تواند از سیلر و کیلر استفاده کرد. این در حالی است که این مواد را می‌توان در رنگ کاری سطوح خارجی که در معرض هوای آزاد قرار دارند نیز به کار برد؛ همچنین بعضا مشاهده شده است که علاوه بر سطح چوب و دیوارها، برای پوشش دهی متریال‌های فلزی نیز از سیلر و کیلر استفاده می‌شود. این کار در کاهش احتمال خوردگی فلزات نیز نقش موثری دارد.

جمع بندی

در این مقاله، تعریفی از سیلر و کیلر و کاربردهای آن داشتیم. تفاوت‌های سیلر و کیلر را هم بیان کردیم و یک سری سوالات متداول را شرح دادیم تا شما آشنایی کافی داشته باشید.

متاسفانه بسیاری از صاحبان پروژه‌ها، به منظور افزایش سرعت کار، ترجیح می‌دهند که از سیلر و کیلر قبل از فرآیند رنگ آمیزی، صرف نظر کنند. از نظر زمانی شاید مثل یک میان بر عمل کند اما کیفیت خروجی کار پایین می‌آید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پروژه‌های خود را به افراد متخصص بسپارید.

 

برای استعلام و خرید دستگاه cnc چوب میتونید از این بخش استفاده کنید.

برای استعلام و دریافت قیمت نرده چوبی میتونید از این بخش استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست