همه مقاله ها

بهترین چوب ها را برای کابینت آشپزخانه بشناسید

کابینت‌های چوبی یک ویژگی کلاسیک در هر آشپزخانه‌ای هستند. کابینت آشپزخانه از جنس چوب، وقتی رنگ آمیزی می شوند یا رنگ طبیعی خود چوب را حفظ می کنند، تقریبا با هر سبک تزئینی جفت می شوند و آن ها را به یک انتخاب کابینت محبوب برای صاحبان خانه تبدیل می کنند. اگر بخواهید کابینت خالص از چوب داشته باشید، به مراتب هزینه بالاتری نسبت به جایگزین های چوب مثل ملینت، ترموفویل و… دارد.

انواع کابینت چوبی

رنگ و سبک کابینت های چوبی، بر اساس جنس آن متفاوت است. گزینه ها عبارتند از بلوط، افرا، هیگو، گیلاس، توس، خاکستر و کاج. راهنمای ما در مورد کابینت های چوبی را در زیر بررسی کنید تا فاکتورهای متمایز کننده برای هر نوع مواد را ببینید.

 

کابینت های چوب بلوط قرمز

این چوب برای کابینت آشپزخانه، با دوام و نسبتا ارزان است. در طیف گسترده ای از سبک ها و پرداخت ها موجود است. اغلب برای سبک های کابینت سنتی از این چوب استفاده می شود. این چوب گزینه ای برای کابینت های استوک، نیمه سفارشی و سفارشی است.

کابینت های چوب بلوط سفید

بلوط سفید به اندازه همتای قرمز خود، با دوام است؛ حتی می توانیم بگوییم که مقاوم تر است. از این چوب، اغلب برای کابینت های سفارشی به ویژه برای هنر و صنایع دستی استفاده می شود. به طور کلی، بلوط سفید تنها به عنوان یک گزینه سفارشی در دسترس است و استفاده از این چوب، زیاد رایج نیست.

کابینت چوب افرا سخت

افرا سخت، چوبی است که ریز دانه و رنگ روشنی دارد و کمی هم گران تر از چوب بلوط است اما چگالی کمتری دارد. یک انتخاب محبوب برای کابینت آشپزخانه است. افرا می تواند لکه هایی روی سطح چوب داشته باشد اما اغلب با پوششی شفاف یا طبیعی پوشانده می شود تا ظاهری سبک و امروزی داشته باشد.

کابینت چوب گردو

چوب گردو، سبک تر از بلوط است اما از نظر الگوی دانه و استحکام، دقیقا مشابه بلوط است. رنگ طبیعی این چوب، خامه ای یا زرد کم رنگ است که می تواند لکه دار هم باشد. با این حال، مانند افرا، رنگ های طلایی این چوب، اغلب با یک پوشش شفاف یا طبیعی تکمیل می شود. این چوب، به علت قیمت مناسبی که دارد، در اکثر آشپزخانه ها دیده می شود و رایج است؛ از این رو، گزینه مناسبی برای کابینت های سفارشی و نیمه سفارشی نیست.

کابینت چوب گیلاس

کابینت آشپزخانه از جنس چوب گیلاس به اندازه قوی سخت و مستحکم است که در برابر ضربه و آسیب مقاومت کند. شیک و رسمی است و به همین دلیل برای سبک های سنتی و کلاسیک خاص استفاده می شود. تطبیق پذیری طراحی گیلاس همچنین می تواند به آشپزخانه شخصیت و کلاس خاصی دهد. این چوب، صاف است و رنگ قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز دارد که به مرور تیره تر هم می شود. این چوب، اغلب برای یکنواختی رنگ، لکه دار می شود.

کابینت چوب توس

توس چوبی با دوام و ریزدانه است که کمی تیره تر از افرا است. به خوبی پوشش می دهد و می تواند به عنوان یک چوب گران تر ظاهر شود. هنگامی که رنگ آمیزی می شود، می تواند ظاهری زیبا از گیلاس یا افرا به دست آورد. توس که مستعد رنگ آمیزی نامنظم است، یک انتخاب چوب نسبتا ارزان در هر دو خط استوک و نیمه سفارشی است.

کابینت چوب کاج

کاج تنها گونه از چوب نرم است که معمولا برای کابینت استفاده می شود و راحت تر از چوب های سخت فرو می رود. این چوب، زرد کم رنگ است که علاوه بر کابینت، در جزیره ها یا سقف های چوبی آشپزخانه هم استفاده می شود. این چوب می تواند لکه دار باشد و اغلب برای سبک کلاسیک از این چوب استفاده می شود.

ویژگی کابینت چوبی

هنگام تصمیم گیری بین چندین گزینه، این عوامل را در نظر بگیرید تا به شما در انتخاب بهترین متریال کابینت کمک کند. این عوامل را با توضیحات بالا بخوانید و کابینت خود را طبق این عوامل انتخاب کنید.

  • جنس و دوام
  • رنگ
  • متریال و مراحل ساخت
  • قیمت

برای آشنایی با اصول انتخاب رنگ کابینت، این مقاله را بخوانید: اصول انتخاب رنگ کابینت

قیمت کابینت چوبی

قیمت کابینتی که انتخاب می کنید بستگی به نوع چوب، نوع طرح، سفارشی بودن یا نبودن، استوک بودن یا نبودن، روکش بودن یا نبودن، دارد؛ بنابراین برای دریافت قیمت به روز حتما با کارشناسان “های ووود” در تماس باشید.

کابینت لمینت و ترموفویل به عنوان جایگزین کابینت چوبی

لمینت ها از سه لایه اشباع شده از رزین ساخته می شود؛ یک لایه پایه کاغذ، یک لایه چاپ شده و رنگی که اغلب شبیه به چوب است و یک لایه شفاف محافظ گرما و فشار  ساخته شده است. وزن این زیرلایه ها، کابینت های لمینت را از کابینت های چوبی سنگین تر می کند. لمینت برای پوشش سطوح خارجی کابینت، ظاهر و پشت درهای کابینت و برخی از سطوح داخلی استفاده می شود.

لمینت ها دو جنس خوب و بد دارند که جنس خوب آن در برابر ضربات مقاوم تر است و سطوح عمودی آن مثل کانترها دوام بالایی دارند. جنس بد آن هم که به ملامین معروف است، مقاومت کمتری نسبت به جنس خوب دارد و احتمال ترک خوردگی و شکستگی در آن وجود دارد.

یک جایگزین دیگر چوب هم ترموفویل (ThermoFoil) است. در ترموفویل هیچگونه مواد فلزی به کار برده نشده و به جای آن یک ورقه نازک وینیل دارد که روی درب و کشو کابینت پرس می شود. اغلب ترموفویل با ملامین اشتباه گرفته می شود اما تفاوت هایی وجود دارد. اکثرا این کابینت ها رنگ سفید و کرم دارند که نگهداری و تمیز کردن آن ها ساده تر می شود.

به طور کلی این کابینت ها مقاوم هستند و اگر درست از آن ها نگهداری شود، تا سالیان سال می تواند شکل خود را حفظ کند اما از سوی دیگر، طراحان دکوراسیون معتقدند که اگر کیفیت برایتان مهم است، از این کابینت استفاده نکنید چرا که ارزش افزوده ای روی قیمت خانه شما ندارد.

منبع: Bhg.com

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست