منبت, همه مقاله ها

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی

وضعیت هنر منبت پس از انقلاب اسلامی

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی | از آثار منبت‌کاری اجرا شده پس از انقلاب اسلامی می‌توان استنباط کرد که منبت ایران در دهه اول انقلاب دچار رکود شد و پیشرفت چندانی را در آن نمی‌توان مشاهده کرد. در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی و برگشت آرامش به کشور برنامه‌های انقلاب فرهنگی به ظهور نشست و با پذیرش دانشجو در رشته‌های صنایع دستی، هنرهای سنتی و گرایشی کردن این رشته‌ها همچون هنرهای چوبی، معرق، منبت و … همچنین گسترش آن در سطح هنرستانها و دانشگاهها و به کارگیری اساتید مجرب و توانا در مراکز دانشگاهی، تحول عظیمی در دیدگاه‌ها و تجربیات نسل جدید از هنرمندان هنرهای چوبی ایجاد شد که سوای تکنیک آن از مفاهیم نمادین در طراحی و اجرای آثار خود بهره‌های فراوان گرفته‌اند.

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی منبت‌کاری در ایران پس از انقلاب خصوصاً در بیست سال اخیر از تحول و گستردگی فراوانی برخوردار شده است تا آنجا که برای شناخت ویژگی‌های آن نیازمند دفتری دیگر و مجموعه‌ای دیگر از هنر منبت خواهیم بود، از این رو در اینجا تنها به اختصار به معرفی برخی آثار و هنرمندان شاخص این رشته از هنرهای سنتی خواهیم پرداخت.

در وجود هنرمندان ایران اسلامی همواره عشق به ایجاد و خلق اثری ماندگار چنان موج می‌زند که گویی با آفرینش هر اثر هنری بیشتر به لذت خلقت نزدیک می‌شوند. در این میان برخی هنرمندان منبت‌کار توانسته‌اند با الهام از طبیعت، مضامین قرآنی و اجتماعی آثاری بیافرینند که سوای تزیینی و کاربردی بودن، مفاهیم نمادین و الهی داشته باشند و این تحول عظیمی در هنر منبت‌کاری ایران پس از انقلاب محسوب می‌شود. نمونه‌های این آثار را که با الهام از غزلیات حافظ و مولانا، نگاره‌های سنتی، کتاب آسمانی، داستان‌های کهن و مفرغ‌های لرستان انجام شده‌اند، می‌توان جزئی از این مجموعه بزرگ به حساب آورد؛ آثار استادانی چون پرویز زابلی، بهرام منبتی، خسرو ذوالقرنیان، بهمن آزموده، سید کمال میر طیبی، مهدی طوسی و بسیاری از دیگر هنرمندان منبت‌کار ایران اسلامی را می‌توان نمود کوچکی از این مجموعه بزرگ دانست. آثار این هنرمندان با چنان مفاهیم و قدرتی ساخته و پرداخته شده‌اند که تصور طراحی و ساخت آنها برای برخی از منبت‌کاران نیز حیرت‌انگیز است. از این میان می‌توان به آثار حجمی استاد آزموده اشاره نمود که با چنان مهارت، چیره دستی و عشقی ساخته شده‌اند که ساخته شدن آنها از چوب با طرحی نمادین بسیار قابل تحسین است.

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی | آثار هنرمندانه استاد طوسی نیز با شیوه‌ای بسیار دقیق و ظریف که در آن نقوش در سطحی کوچک با چنان حوصله و دقتی کار شده‌اند که هر بیننده را در تعجب و حیرت فرو می‌برند. قابل توجه است این آثار نه تنها به خاطر استادی و تسلط ایشان بر شیوه‌های مختلف هنر منبت قلم از جمله ساخت و ساز پیکره‌ها و نقوش تمام برجسته، نیم برجسته، کم برجسته، حکاکی و حالت دادن به خطوط و کتیبه‌ها و حتی هنرمند خوشنویس را در حیرت وامی‌گذارد، بلکه به خاطر مفاهیمی است که در این آثار نهفته شده‌اند و یادآور مضامین آسمانی‌اند و همین برتری است که آثار این هنرمندان را قابل تحسین و ستایش می‌نماید و حیرت همگان را بر می‌انگیزد.

هنر منبت پس از انقلاب اسلامی | در میان دیگر هنرمندان عرصه منبت ایران جوانانی ظهور کرده‌اند که پژوهشگران و هنرمندان امروز و آینده، آنها را به عنوان برترین‌های هنر منبت عصر خود خواهند شناخت، از این رو با توجه به نوپا بودن فعالیت آنها معرفی و شناخت بهتر و دقیق‌تر آنها را به آینده می‌سپاریم و برای آنها سربلندی و افتخار آرزومندیم.

 

لیست محصولات منبت های وود

اینستاگرام های وود

Rate this post
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.